dinsdag 5 november 2013

Supergezonde boekweitpannekoekjes (glutenvrij)


Ik kom wel eens in de biologische winkel, niet perse met een doel maar gewoon om te kijken wat er allemaal staat. Soms neem ik dan iets mee wat ik niet echt ken of waar ik in ieder geval nog nooit mee gekookt/gebakken heb. Deze keer was dat boekweitmeel. Na een korte speurtocht op het internet kwam ik op de site www.roosgoesgreen.nl en vond daar een recept voor boekweitpannekoeken, waarbij je de boekweit een nacht laat weken in karnemelk om de voedingswaarde optimaal te benutten. Ik bak ze in kokosolie en maak er kleine pannekoekjes van anders breken ze steeds met omdraaien. Mijn dochter krijgt ze als lunch mee naar school en zij vindt dat een stuk lekkerder dan brood met kaas.  Met het beleg kan je natuurlijk alle kanten op maar hartig vinden wij het lekkerst.

Ingredienten:



220 gram boekweitmeel
500 ml karnemelk
3 eieren
1/2 tl zout
2 el gesmolten boter


Bereiding:

Laat het meel in de karnemelk 12-24 uur weken in de karnemelk op kamertemp. Roer daarna de eieren, zout en de gesmolten boter door het beslag tot je de dikte van room hebt.
Goed mengen en koel wegzetten. Ik heb dus kleine pannekoekjes gemaakt, 1 juslepel beslag in de pan zonder uit te laten lopen (door met de pan in de hand het beslag overal te krijgen) en in vrij hete pan bruin bakken aan beide kanten. En zo heb je heerlijke, gezonde en glutenvrije pannekoekjes

Belegtips:

Heerlijk met gegrilde courgette plakken met zachte geitenkaas en pesto en wat rucola

Appelplakjes (warm) met wat kaneel en wat walnoten fijn gehakt

Kipfiletblokjes gebakken met wat knoflook en oregano (peper en zout)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten