donderdag 7 november 2013

Pita broodjes


Deze broodjes heb ik van de site www.esfactory.nl waar nog meer leuke recepten te vinden zijn en zoals daar vermeld, als je deze eenmaal hebt geproefd wil je nooit meer de broodjes uit de supermarkt. Ze vullen ook nog eens enorm, 1 flink broodje met (homemade) kipshoarma (kruiden voor ca. 1 kilo vlees te bestellen bij mij a 1,50) en zelfgemaakte knoflooksaus en je hebt echt genoeg.
Ik zie ook alleen maar blije gezichten aan tafel als ik dit op tafel zet terwijl het niet echt ongezond is ;-).

Ingredienten:

576 gram bloem
340 gram water
6 gram gist
60 gram honing
9 gram zout
40 gram olie (ik gebruik zonnebloemolie)

Bereiding:

Meng de bloem, water, gist en honing tot het een bal vormt. Ik doe dit in de Kitchen Aid. Het hoeft geen gladde bal te zijn overigens. Laat het deeg 10 minuten in de kom rusten. Voeg dan het zout en de olie toe en kneed dit door elkaar. Deeg op een warme plaats minimaal 90 minuten laten rijzen tot ongeveer 2 x het volume.
Oven op 250 gr.C voorverwarmen met de plaat erin.
Vorm 8 balletjes van het deeg, bebloem je werkvlak en rol ze plat (soms komen ze iets terug, gewoon blijven rollen uiteindelijk komt t goed :-))
Zodra ze iets opbollen en iets bruinen zijn ze goed, in mijn oven is dat ca. 10 min.

Wij eten ze zoals gezegd met zelfgemaakte kipshoarma (met dus zelfgemaakte shoarma kruiden) en een knoflooksausje op basis van yoghurt en wat komkommer en ijsbergsla.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten