donderdag 21 november 2013

Winterse chocoladecake


Eind oktober zijn wij gaan eten in restaurant De Ossenstal in Renswoude, er werd een wildavond georganiseerd. De schilder van mijn ouders, zelf een jager, gaf dit als tip en mijn ouders hebben de avond geboekt en wij als kinderen mochten mee. Nou ben ik niet per definitie een wildfan maar we hebben genoten van het 6 gangen diner incl. wijn of bier. Het werd een gezellige avond met een enthousiaste jager die alle ins en outs vertelde van het jagen en liet zien hoe je bijvoorbeeld een reebout moest uitbenen. Sinds kort zag ik dat ze ook een twitteraccount hadden en ben ik ze gaan volgen en er werd dit heerlijke recept op geplaatst.

Ingredienten;

175 gram boter
25 gram olijfolie
150 gram (riet)suiker
50 gram donkerbruine basterdsuiker
250 gram zelfrijzend bakmeel
250 gram pure chocolade
3 eieren

Optioneel; walnoten

Bereiding;

Verwarm de chocolade, boter en olie au bain marie. Laat deze onder af en toe roeren zachtjes smelten. Let op! De chocolade mag niet te heet worden. Ondertussen nemen we een grote kom waar we de eieren doen, met een garde klop je de eieren even los. De bruine basterd en de kristal suiker kloppen we goed door de eieren heen. `Met een bol zeef zeven we het zelfrijzend bakmeel en kloppen dit gelijkmatig door het eiermengsel. Als de chocolade gesmolten is kan deze van het vuur. De chocolade voorzichtig mengen door het beslag met een spatel. Het beslag overdoen in een cakevorm (brownievorm) die je van te voren hebt ingevet. De cake in ongeveer 35 min. op 180 graden gaar bakken.

Bron; Rik Galle van restaurant de Hooiberg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten