woensdag 13 november 2013

Spruitjes (die iedereen lust)


Spruitjes...nee ook niet mijn favoriete groente, maar ik eet het wel heel af en toe. Meestal met wat gebakken ui/knoflook/spek/champignons erbij en gekookt in water waar je ui aan toevoegd (tip van een leidster van de zorgboerderij waar mijn zoon kwam tot voor kort).
Op twitter volg ik verschillende mensen die te maken hebben met koken, de zogenoemde foodbloggers en via eetschrijver kwam ik dit recept tegen (www.eetschrijven.blogspot.nl) ik heb de hoeveelheden wat aangepast aan onze smaak en wat ik in huis had en het aantal mensen die ervan  moesten eten (4).

Ingredienten:

500 gram kleine spruitjes
1 grote rode ui
3 tenen knoflook
100 gram ongezouten cashewnoten
1 el Patak milde curry
1/4 tot 1/2 el chilipoeder
75 ml room
75 gram boter
zout

Optie: koriander (hou ik zelf niet van)

Bereiding:
Spruitjes schoonmaken en halveren. Snipper de ui en hak de knoflook. Verhit de boter in een gietijzeren braadpan en fruit de uien tot ze glazig zijn. Voeg de spruitjes toe, even omscheppen zodat ze bedekt zijn met de boter, doe het deksel op de pan en laat ze 15 min. gaar stoven. Voeg dan de knoflook toe en laat die 2 min. meegaren en voeg dan de curry toe, vuur half hoog en onder voortdurend omscheppen mee laten garen. Zout naar smaak en de chilipeper toevoegen. Room toevoegen en laat dit op half hoog vuur tot eenderde inkoken. Vuur uit en de cashewnoten toevoegen en even mee laten warmen.

Eventueel bestrooien met koriander.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten