woensdag 11 december 2013

Gebakken prei met gehakt en rijst



Dit is zo'n eenvoudig maar gezond en lekker gerecht! Daarom ben ik ook zo blij dat mijn kinderen dit heerlijk vinden. Hoe we eraan zijn gekomen, dit recept, weet ik eerlijk gezegd niet meer, maar mijn moeder maakte het al en mijn vriendin (Indisch) kent het ook en eet het ook regelmatig.
Je kan er ook zelf mee variƫren door knoflook of gember toe te voegen bijvoorbeeld, maar wij eten het zoals hieronder beschreven.


Ingrediƫnten;

5 preien in dunne ringetjes geneden
500 gram gehakt
2,5 tl kerriepoeder (Hot kerriepoeder kan ook)
1,5 el ketjap
1 tl sambal oelek
1 tl zout (iets minder gebruik ik)
peper (paar draaien aan de molen)

Bereiding;

Doe de gehakt in een hapjespan en bak dit bruin met de kerrie, sambal en zout. Doe dan de prei erbij
en laat dit lekker meebakken, voeg wat ketjap toe en de peper en laat het met de deksel op de pan enige tijd smoren. Wil je de prei knapperig houden dan niet al te lang, hier houden ze van zachte groente dus ik laat het kwartier tot 20 min met deksel op de pan op laag vuur staan.

Serveer het met witte rijst, beetje kroepoek, seroendeng en ketjap.

1 opmerking: