dinsdag 31 januari 2017

Gehaktballetjes in ketjapsaus

Ik heb 11 kilo kalfsvlees gekocht vorige week en daar zat heel veel gehakt bij, daar gaan we de komende tijd dus veel mee doen. Deze balletjes heb ik ooit al een keer gemaakt voor een Oosters kerstdiner en die kwamen ineens weer in mijn gedachten voorbij.....gelukkig wist ik de site nog waar ik het recept op gevonden had (dat is vaak wel anders......) omdat ik wel meer goede recepten van deze site heb gehaald (oa de pita broodjes!!)






Ingrediƫnten;

500 gram gehakt
2 lente uitjes in fijne ringetjes
30 ml vissaus
1/2 tl chili poeder
1 teen knoflook uit de pers
15 ml ketjap
2 cm verse gember, fijngeraspt
1 tl (vers gemalen) zwarte peper
2 el paneermeel
2 tl bruine basterdsuiker (of palmsuiker)
2 el olie om in te bakken
Om te garneren lente ui en sesamzaadjes

voor de saus;
100 ml ketjap
4 el bruine basterdsuiker (palmsuiker)
1 cm vers geraspte gember
2 tl sesamolie
150 ml water
1 el maizena
15 ml azijn

Bereiding;
Meng het gehakt met de lente-ui, vissaus, chilipoeder, knoflook, ketjap, verse gember, zwarte peper, paneermeel en basterdsuiker en draai er kleine balletjes (formaat pingpongbal) en bak deze in de olie aan.
Los de maizena op in het water, voeg de ketjap, basterdsuiker, gember, sesamolie, de opgeloste maizena met water en de azijn toe. Roer de saus op halfhoog vuur goed door totdat deze indikt. Voeg de balletjes toe en laat dit in ca. 15 min. garen. Strooi wat lente ui en sesamzaadjes erover heen en serveer direct.
Lekker met sperziebonen en witte rijst en komkommersalade bijvoorbeeld.




Bron; www.es-factory.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten