woensdag 23 september 2015

Kaaskroketjes (ouderwets lekker!)

Zo af en toe pak ik een kookboek en ga bladeren tot ik iets zie wat me lekker en leuk lijkt om te maken. Deze keer het kookboek van Wannée (Amsterdamse huishoudschool), dit is een erfstuk van mijn schoonmoeder, maar het is ooit opnieuw uitgegeven dus je kunt het kopen in een nieuwe uitgave, maar op marktplaats zijn ze ook zeker te vinden. Deze keer kwam ik uit bij de kaascroquetten, de geraspte oude kaas is deze week in de reclame bij de Ah dat kwam mooi uit!
Niet moeilijk om te maken dus ga gewoon aan de slag! Ook leuk als voorgerechtje met was kerriemayonaise en wat veldsla?





Ingrediënten;

25 gram boter
25 gram bloem
2 dl melk
200 gram oude geraspte kaas
zout
peper
nootmuskaat
paneermeel
1 eiwit
frituurolie

Bereiding;

Smelt de boter in een steelpan en doe er de bloem bij en roer dit flink door elkaar. Dan in delen de melk erbij, roeren met de garde zodat je geen klontjes krijgt en even kort doorkoken. Pan van het vuur en de kaas erdoor roeren en op smaak brengen met de zout,peper en nootmuskaat. Dan in een schaal of diep bord schenken en af laten koelen, eerst buiten de koelkast en dan nog zeker een uur in de koelkast. Snijd er ca. 8 gelijke stukken van en vorm die als een (klein) kroketje. Dan 1 x in de paneermeel allemaal en daarna in het eiwit wat je losgeklopt hebt met 1 el water en nog een keer in de paneermeel. Nu zijn ze klaar om te bakken op 180 gr.C tot ze mooi bruin en knapperig zijn.




Bron; Wannée kookboek Amsterdamse huishoudschool


Geen opmerkingen:

Een reactie posten