dinsdag 8 april 2014

Bananencake zonder suiker!

Dit komt regelmatig voorbij als je de foodblogs een beetje volgt. Dus al hele tijd op mijn lijstje en toen ik vandaag de al bruin wordende bananen in onze fruitschaal zag liggen was dat het moment om aan de slag te gaan. Nou had ik geen dadels in huis en tot mijn verbazing....die kan je gewoon ontpit kopen bij de AH (bij de bakspullen) wat fijn, vind het altijd zo'n rotwerk die pitten eruit halen. Het amandelmeel koop ik meestal bij de Turkse winkel en de baking soda heb ik van de natuurwinkel.
Dit recept komt uit het Zandloper kookboek wat op dit moment in de winkels ligt.

Ingrediƫnten;

3 rijpe bananen
50 gram dadels zonder pit
3 eieren
150 gram amandelmeel
1,5 tl baking soda
snufje zout

(optioneel is wat noten toevoegen)

Bereiding;

Oven voorverwarmen op 175gr. C
De bananen en de dadels in het bakje van de staafmixer doen en helemaal tot moes malen. In een aparte kom de eieren met het snufje zout schuimig kloppen (even poosje blijven kloppen dus). Dan in een grote kom het eiermengsel bij het bananen/dadel mengsel doen en voorzichtig doorscheppen. Ook het amandelmeel en baking soda toevoegen en doorroeren tot een egaal mengsel.
In een met bakpapier beklede cakevorm in ca. 45/50 min. gaar bakken. Wanneer de bovenkant te bruin wordt, even afdekken met aluminiumfolie.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten