woensdag 5 maart 2014

Dadeltaart (gezond en gemaakt zonder oven)


Altijd fijn als er weer eens een kookblad in de brievenbus valt, deze keer de Smult, een uitgave van Smulweb waar ik al veel recepten vanaf heb gehaald in de loop der jaren.
Deze dadeltaart trok meteen mijn aandacht, aangezien ik laatst een heerlijk stuk dadeltaart heb gegeten bij een supergezellig koffietentje in Ede (Effe Anders) en ik toen al dacht, die moet ik zelf ook eens zien te maken. Deze taart is anders door de kokos, maar zal zeker lekker zijn. In dit recept zitten alleen maar goede dingen en is dus ook nog eens gewoon een stuk gezonder dan gewone taart.

Ingrediƫnten;

125 gram roomboter
50 gram palmsuiker
1/2 ei losgeklopt
1 el honing
250 gram dadels grof gehakt
50 gram walnoten grof gehakt
100 gram speltbiscuit in stukjes
kokosrasp

Bereiding:

Bekleed een bakvorm van 20 cm doorsnede (ik deed het in de brownievorm) met bakpapier. Smelt de boter op laag vuur en laat de suiker er al roerend in oplossen en klop het ei erdoor. Voeg de honing, de biscuits, dadelstukjes en walnoten toe en warm even door.
Schenk het geheel in de bakvorm en laat het in ca. 2 uur in de koelkast opstijven. Bestrooi voor het serveren de taart met de kokosrasp.

Bron: Smult voorjaar 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten