vrijdag 26 februari 2016

Soupe au pistou (Franse groentensoep)



Soms komen bepaalde recepten die je ooit geproefd of zelf gemaakt hebt ineens weer bovenborrelen. Deze soep komt via een tante van manlief bij mijn schoonmoeder terecht. Zij vond de soep zo lekker (en mijn schoonvader dus ook) dat zij het recept vroeg van de soep. Het bleek in een kookboek van AH te staan wat zij in de kast had liggen en op een mooie zondagmiddag hebben wij het ooit bij hen gegeten. Ook ik vroeg naar het recept en ook ik had het boek in de kast staan dus ook ik heb het toen (meer dan 10 jaar geleden) al eens gemaakt met een verjaardag. Nu had ik sperziebonen over omdat mijn dochter onverwachts niet mee kon eten en dacht ik weer aan deze soep. Mijn schoonouders zijn helaas al een paar jaar geleden kort achter elkaar overleden maar deze soep is een mooie herinnering aan hen zeker met de Franse achtergrond van mijn schoonvader!
De soep is vegetarisch,maar ik heb het met rundvleesbouillon gemaakt omdat ik dat iets meer smaak vind geven aan de soep.

Ingrediƫnten;

150 gram aardappels
2 tomaten
750 ml groentebouillon (van 1.1/2 tablet)
100 gram sperciebonen
3 el verse basilicum
1 teen knoflook
1 tl verse tijmblaadjes fijngehakt
3 el olijfolie
1 pot witte bonen


Bereiding;

Snijd de aardappelen (geschild) in stukjes en ook de tomaten mogen in stukjes. Breng in een pan de bouillon aan de kook. Voeg de stukjes aardappel, tomaten en sperziebonen toe (de mijne waren al gekookt dus heb ik ze later toegevoegd) en breng alles aan de kook. Deksel op de pan en 10 minuten zachtjes laten koken.
Maak intussen de pistou. Meng in een kom de fijngesneden basilicum, tijm, knoflook en de olijfolie en breng dit op smaak met zout.
Spoel de witte bonen af in een zeef met koud water, voeg ze bij de soep en kook het nog 5 minuten. Breng de soep op smaak met peper.
Verdeel de soep over 4 borden en doe in elk bord een paar lepeltjes pistou (of serveer het er apart bij)
Lekker warm stokbroodje erbij!!




Bron; 12 maanden lekker eten van AH


Geen opmerkingen:

Een reactie posten